Choď na obsah Choď na menu
 


Milan Ružička

29. 4. 2012
Myslím, že väčšina Európanov má slabosť pre americké customy. Nízke sedadlo a dlhá stavba dávajú človeku pocit, že sa jedná o ten kultový stroj z filmov. Vďaka tomuto trendu sa množstvo výrobcov zaoberá prípravou customov s týmito charakteristikami. Honda nesmie zaostávať, má celý rad klasických strojov a na rok 2010 pripravila model Black Spirit, ktorý je veľmi peknou variáciou na „bežný“ Spirit. Black Spirit by sa mal svojim výzorom priblížiť štýlu Bobber, veľmi obľúbenému v päťdesiatych rokoch. ______________________________________________ Príprava konceptu Shadow 750 Black Spirit je postavený na trojuholníkovom profile, pričom jazdec sedí takmer v strede motocykla. Motocykel ponúka vypracované detaily, overené technológie, jednoduchú manipuláciu a veľmi pohodlnú jazdu. Elektronické vstrekovanie paliva bolo upravené tak, aby malo hladký priebeh, ovládanie s príslušnou odozvou a aby jazdcovi umožnilo využívať celú silu motora. K bezproblémovému chodu by mal prispieť kardanový hriadeľ a kvapalinou chladený motor. Sila, ktorú Shadow 750 Black Spirit ponúka, je dodávaná tým istým kvapalinou chladeným motorom, ktorý používa už model Shadow Spirit. Dostupnosť a spoľahlivosť sú tiež vlastnosti, ktoré môže Black Spirit ponúknuť. Vstrekovanie má rýchlu odozvu na otočenie plynovou rukoväťou, ale s čo najekonomickejším chodom. ______________________________________________ Štýl Pre pravého nadšenca customov je štýl jednou z najpodstatnejších vecí. Dalo by sa povedať, že každé zlyhanie pri tvorbe detailov sa neobíde bez povšimnutia, v niektorých prípadoch bez pohoršenia. Honda pripravila Black Spirit s maximálnym dôrazom na dodržanie ikonického štýlu. Od bobberovského zadného blatníka až po výrazné predné koleso bola každá linka veľmi detailne pripravená. Prístrojový panel v klasickom štýle bol umiestnený na vrch nádrže. Jazdec si môže rýchlosť jazdy pozrieť na veľkom úhľadnom rýchlomere. Okrem toho panel obsahuje všetky potrebné ukazovatele. Sedadlo je umiestnené o niečo nižšie ako u bežných Shadow modelov, jazdec má však stále veľmi dobrý dosah na riadidlá. Black Spirit na rok 2010 bude dostupný iba v jednej farbe. Je ňou čierna farba Graphite Black, ktorá je doplnená množstvom detailov. Tak ako blatníky, nádrž a sedadlo, aj krátke riadidlá dostali novú čiernu farbu. Zadné svetlo, predné svetlo, zadné tlmiče a kryt vzduchového filtra sú tak isto v čiernom. Srdcom motocykla je čierny motor s rebrovaním, ktoré vytvára dojem klasického vzduchom chladeného motora. Tieto detaily sú v priamom kontraste k striebornej dvojici tlmičov výfuku. Celkový obraz je čistý a kultivovaný. ______________________________________________ Motor O kvapalinou chladenom 52 stupňovom V-Twine s objemom 745 ccm môžeme povedať, že je časom overenou pohonnou jednotkou z dielne Hondy. Jeho kompaktný tvar umožňuje zníženie chrbtovej konštrukcie rámu a vytvorenie nízkeho a dlhého efektu pri stavbe motocykla. Efektívne spaľovanie má na starosti SOHC systém s tromi ventilmi na hlave valca a dvoma sviečkami na valec. Tak ako model Shadow Spirit aj Black Spirit je vybavený najnovším vstrekovaním PGM-FI, ktorý využíva vzduchový ventil ovládajúci dávkovanie nasávaného vzduchu tak, aby bol chod motora hladký. S týmto systémom sa dosiahlo zlepšenie pri studenom štarte, lepšia odozva od plynovej rukoväte a veľmi dobrá akcelerácia. Systém pomáha znížiť emisie aj spotrebu. Tlmiče výfukov so svojím „brokovnicovým“ tvarom sú viac ako len vizuálny koncept. Okrem svojej dĺžky upútajú aj vzrušujúcim zvukom, ktorý z jazdy spraví ten správny zážitok. Každý tlmič výfuku je vybavený senzorom, ktorý posiela dáta nazad do systému elektronického vstrekovania. Tento samo monitorovací systém pomáha regulovať stav emisií zatiaľ čo motor si stále udržiava výkon. ______________________________________________ Podvozok Srdce motocykla je uložené v štíhlom a ľahkom, dvojitom kolískovom ráme. Základom rámu je chrbtica s veľkým priemerom nosníka, ktorá umožňuje nízke položenie sedadla a nádrže a dlhú stavbu motocykla. Úchyty sedadla a zadného blatníka sú uložené na doplnkovom ráme. Dizajn celého rámu bol navrhnutý s dôrazom na kvalitu jazdy, zníženie vibrácií a pohodlie. Rozmery motocykla zodpovedajú zdvihovému objemu motora a okrem adekvátneho komfortu ponúkajú aj ľahké ovládanie, ktoré približujú tento motocykel širokému okruhu jazdcov. Predĺžená 41 mm predná vidlica a sedemnásť palcové predné koleso zaručujú pohodlnú jazdu aj na menej kvalitnom povrchu. V zadnej časti je kardanový hriadeľ spojený s pružením, celkovo táto stavba pôsobí veľmi úhľadne. Predná vidlica má dráhu pruženia 117 mm a zadné pruženie 90 mm. Pruženie vzadu je nastaviteľné v piatich polohách. O spomalenie stroja sa vpredu stará jeden kotúč s priemerom 296 mm a dvojpiestikovým strmeňom. Vzadu sa o spomalenie stará 180 mm bubon. MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, rozvod SOHC, 6 ventilov Vŕtanie x zdvih: 79 x 76 mm Zdvihový objem: 745 ccm Kompresný pomer: 9,6 : 1 Max. výkon: 45,5 k pri 5 500 ot./min. Max. krútiaci moment: 65 Nm pri 3 500 ot./min. Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva Zapaľovanie: elektronické Štartovanie: elektrické Prevodovka: 5-stupňová Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ PODVOZOK Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok Rozmery (D x Š x V): 2 395 x 835 x 1 089 mm Rázvor: 1 639 mm Výška sedla: 652 mm Objem palivovej nádrže: 14,6 l Pneu: vpredu: 90/90-17, vzadu: 160/50-15 Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 117 mm, vzadu: dvojica postranne uložených tlmičov pruženia, zdvih 90 mm Brzdy: vpredu: kotúč, priemer kotúča 296 mm, vzadu: bubnová, priemer bubna 180 mm Hmotnosť: 251 kg (prevádzková hmotnosť)